Membaca adalah satu
proses kognitif yang menggunakan minda bagi mendapatkan makna dari sesuatu bahan
bercetak. Pembaca merupakan seseorang belajar untuk mengenalpasti bentuk huruf, ilustrasi, format
dan bentuk teks yang dibaca (pada peringkat visual atau peringkat dekoding). Di
samping itu, mereka juga cuba untuk mengaitkan
antara huruf dan bunyi (fonologi), dan mencari serta mengkaji struktur teks
berdasarkan pengalaman bahasa mereka (sintaks). Akhir sekali mereka akan cuba
mencari makna di sebalik permukaan bercetak berdasarkan pengalaman latar atau
skema yang mereka ada (semantik). Seseorang yang membaca akan menggunakan tiga
sistem kiu iaitu:
·
Kiu
grafik – huruf-huruf yang tertulis
·
Kiu
sintaktik – struktur bahasa
·
Kiu
semantik – makna
|
Terdapat beberapa
teori yang boleh dikaitkan dengan kemahiran membaca. Antaranya seperti berikut
:
1. Proses
“Bottom-up”
Langkah pertama adalah mengenalpasti huruf-huruf yang terdapat di
permukaan bertulis terlebih dahulu, sama ada huruf tersebut dalam bentuk
ortografi yang paling banyak digunakan oleh pelbagai bahasa di dunia pada masa
kini. Contohnya seperti bentuk huruf roman (tulisan rumi) dan bentuk huruf Arab
(tulisan jawi). Huruf-huruf ini kemudiannya digabungkan dalam satu sistem ejaan
yang digunakan dalam sesuatu bahasa. Contohnya dalam bahasa Melayu, huruf-huruf
roman ini disusun atur dalam satu sistem ejaan yang berstruktur sehingga dapat
mewakili bunyi-bunyi perkataan dalam bahasa tersebut. Dari kumpulan perkataan
ini, pembaca akan terus memperoleh makna daripada ayat yang terbentuk dari
kumpulan perkataan tersebut. Dari ayat yang terbina pula, pemerengganan berperanan untuk memberikan maksud secara
berwacana kepada pembaca. Proses ini menjadi lengkap apabila pembaca memperoleh
maklumat yang lengkap dari bahan yang dibacanya. Lihat Rajah dibawah .
2. Proses “Top-down”
Proses kedua ialah
proses top-down. Bagi melaksanakan proses ini pembaca tidak perlu mengenalpasti
setiap patah perkataan yang terdapat pada bahan bercetak secara terperinci.
Pembaca hanya perlu memahami bahan bacaannya secara keseluruhan terlebih
dahulu. Setelah faham maksud petikan secara keseluruhan barulah pembaca membuat
perincian maksud perenggan yang berbeza dan kemudiannya mencerakin ayat-ayat
yang terdapat pada setiap perenggan sekiranya perlu. Mendapatkan maklumat
secara menyeluruh merupakan keutamaan dalam proses ini. Kaitan model top down
ini dengan proses pengajaran dan pembelajaran adalah berasaskan Teori
Pembelajaran Linguistik. Teori ini menegaskan bahawa makna tidak terdapat pada
teks, namun terdapat dalam diri pembaca. Maksud petikan secara keseluruhan
adalah lebih utama berbanding satu-satu perkataan yang dipaparkan dalam bahan
bacaan. Membaca melibatkan kiu bahasa iaitu grafonik, sintaksis dan semantik.
Teori ini juga berpendapat bunyi atau fonik setiap patah perkataan tidak perlu
dikuasai secara terperinci kerana membaca adalah satu proses membina makna dan
bukan sebutan semata-mata. Lihat rajah dibawah.3. Teori Interaktif
Model
ini merupakan kombinasi antara pemahaman model Top-Down dan model Bottom-Up.
Pada model interaktif, pembaca mengangkat pendekatan top-down untuk
memprediksikan makna, kemudian beralih ke pendekatan bottom-up untuk menguji
apakah hal itu benar-benar seperti yang dikatakan oleh penulis. Ertinya, kedua
model tersebut terjadi secara stimultan pada saat membaca. Pengamal teori ini
memandang bahawa kegiatan membaca merupakan suatu interaksi antara pembaca
dengan teks. Dengan teori itu, dijelaskan bagaimana seorang pembaca menguasai,
menyimpan dan mempergunakan pengetahuan dalam format skemata. Kegiatan membaca
adalah proses membuat hubungan yang bermaksud bahawa informasi baru dengan
pengetahuan yang dimiliki sebelumnya (skemata). Menurut pandangan interaktif,
membaca diawali dengan formulasi tentang hipotesis berkaitan makna, kemudian
dilanjutkan dengan menguraikan makna huruf, kata, dan kalimat dalam bacaan.
Model interaktif adalah model membaca yang menggunakan secara serentak antara
pengetahuan informasi grafik dan informasi yang ada dalam fikiran pembaca.
Proses membaca menurut pandangan interaktif adalah proses intelektual yang
kompleks, mencakupi dua kemampuan utama, yaitu kemampuan memahami makna kata
dan kemampuan berfikir tentang konsep verbal (Rubin, 1982). Pendapat ini
mengisyaratkan bahawa ketika proses membaca berlangsung, terjadi konsentrasi
dua arah pada pemikiran pembaca dalam waktu yang sama. Dalam melakukan
aktiviti-aktiviti membaca, pembaca secara aktif memberi respon dan
mengungkapkan bunyi tulisan dan bahasa yang digunakan oleh penulis. Selain itu,
pembaca digalakkan untuk mengungkapkan makna yang terkandung di dalamnya
atau makna yang ingin disampaikan oleh penulis melalui teks yang dibacanya. Lihat Rajah Dibawah.
4. Teori Transactinal
Model ini adalah proses
yang berhubung antara transaksi diantara pembaca dengan bahan bacaan. Pembacaan
seperti ini digunakan oleh seseorang pembaca untuk memahami, meneliti dan
mengaplikasikannya dari bahan bacaan kepada pelaksanaanya. Proses pelaksanaan seperti
ini banyak digunakan oleh pelajar dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Lihat Rajah di bawah.
No comments:
Post a Comment