Harris dan Sipay
(1980) mendefinisikan bahawa membaca menegaskan keperluan seseorang itu
mahir atau dapat membaca lambang-lambang bercetak bagi memberikan makna
terhadap lambang yang dibacanya. Menurut Harris dan Sepay, keupayaan
seseorang membaca adalah dilihat melalui kepandaian seseorang itu membezakan
antara lambang yang bertulis dalam sesuatu bentuk tulisan tertentu dan lambang
yang bukan bertulis, iaitu dalam bentuk lukisan bagi mengungkap sesuatu objek
atau konsep tertentu. Hal ini secara tidak langsung akan membuktikan bahawa
seseorang itu sama ada “celik huruf” atau pun “buta huruf”. Namun begitu,
kebanyakan tulisan yang terdapat di dunia ini merupakan lambang lukisan yang
telah dipermudahkan. Contohnya adalah seperti aksara Cina, Jepun, Korea dan
sebagainya merupakan lambang lukisan yang mewakili sesuatu objek atau konsep
yang ingin diterjemahkan.
Smith & Johnson
(1980), definisi mereka banyak berkisar tentang proses membaca sebagai
satu proses komunikasi antara pembaca dan penulis. Menurut mereka, membaca
ialah proses memahami apa yang dimaksudkan oleh penulis menerusi bahan yang
dihasilkannya seperti dalam bentuk paparan bertulis. Keupayaan membaca
adalah keupayaan seseorang untuk membuat tanggapan terhadap apa yang ingin
dimaksudkan oleh penulis. Definisi tersebut hampir bertepatan dengan definisi
yang telah diutarakan oleh Safiah Othman (1991) iaitu selagi
seseorang itu tidak memahami apa yang dibaca maka seseorang itu belum
lagi membaca. Selagi mereka mempunyai masalah dalam proses memberi makna,
hal ini bermakna mereka belum lagi membaca.
Definisi Goodman
(1973) pula mempunyai sedikit perbezaan dengan ketiga-tiga
kumpulan tokoh di atas. Goodman telah membuat kajian tentang kebolehan
seseorang membaca. Kajian ini dibuat untuk menjawab persoalan
sejauh manakah sesuatu bahan tersebut dapat dibaca oleh seseorang pelajar.
Goodman juga ada menyatakan bahawa membaca merupakan salah satu
permainan teka-teki. Hal ini bermaksud, pembaca tidak semestinya
mengetahui ungkapan kata-kata yang terdapat pada bahan yang dibacanya,
tetapi mereka membuat tekaan terhadap sesuatu perkataan itu berdasarkan
maksud yang paling hampir dengan perkataan yang beliau tidak pasti. Pembaca akan
terus melakukan proses meneka dan kemudiannya akan membetulkannya sekiranya
masih terdapat keraguan makna dan menukarkannya kepada perkataan lain yang
diyakininya lebih tepat.
Menurut Mahzan (2003) pula,
membaca adalah proses membina jambatan antara apa yang terdapat di permukaan
bertulis dengan apa yang terdapat dalam minda pembaca. Definisi dibuat
berdasarkan satu teori bacaan yang amat popular sekitar tahun 1990-an
iaitu teori skema. Teori ini banyak berkaitan dengan pengumpulan maklumat
berkaitan dengan pengalaman yang dihadapi dalam hidup mereka dan akan di simpan
di minda mereka. Pengalaman latar ini akan kekal dalam minda dan akan digunakan
untuk memperkayakan lagi minda mereka dengan pengalaman yang baru. Semakin
banyak pengalaman latar yang dikumpul, semakin banyak mindanya. Bak kata
pepatah, jauh perjalanan luas pandangan. Selain itu, Mahzan pula
menyatakan bahawa proses membaca ialah proses mengaitkan apa yang terdapat
dalam minda seseorang dengan apa yang dibacanya di permukaan yang bertulis.
Semakin banyak seseorang itu mengetahui tentang sesuatu isu, semakin mudahlah
beliau memahami apa yang dibaca.
No comments:
Post a Comment