PENAKSIRAN
Pentaksiran
adalah suatu proses yang meliputi pelbagai kaedah untuk menentukan tahap
sesuatu ciri atau atribut yang diperoleh seseorang pelajar bacaan setelah
mengalami proses pengajaran dan pembelajaran. Kesahan bukti empirikal yang
digunakan bagi proses penaksiran sangat bergantung pada sejauh mana guru
berupaya mengkuantifikasikan dengan tepat kewujudan atribut atau ciri
penguasaan pelajar yang digunakan sebagai asas penaksiran. Terdapat beberapa tujuan
penaksiran ini dilakukan. Antara tujuannya adalah :
1. Penaksiran Berasaskan Sekolah Dalam Bacaan
Pentaksiran
berasaskan sekolah ialah pentaksiran yang dilakukan oleh guru semasa proses
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas berlangsung. Azizi (2010)
menghuraikan secara terperinci peranan guru dalam PBS ini. Menurut beliau,
dalam PBS peranan guru adalah untuk mengesan perkembangan, kebolehan, kemajuan
dan pencapaian murid. Guru juga menentukan hasil pembelajaran yang hendak
diajarkan dan ditaksir, merancang dan membina instrumen pentaksiran,
melaksanakan pentaksiran, merekodkan hasil pentaksiran, menganalisis maklumat
pentaksiran, melaporkan hasil pentaksiran dan membuat tindakan susulan.
Dalam
konteks Malaysia, PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang bersifat holistik
iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani), psikomotor
(jasmani) dan sosial selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. PBS ini menaksir
proses dan produk secara formatif dan sumatif, iaitu mengamalkan konsep assessment
for learning dan assessment of learning. PBS menaksir bidang akademik dan bidang bukan
akademik. PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang dilaksanakan oleh pihak
sekolah secara terancang mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga
Peperiksaan. Kategori akademik terdiri daripada Pentaksiran Sekolah (PS) dan
Pentaksiran Pusat (PP), manakala kategori bukan akademik terdiri daripada
Pentaksiran Psikometrik (PPsi) dan Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan
Kokurikulum (PAJSK). Guru perlu akur dengan beberapa ciri PBS seperti mengumpulkan
seberapa banyak sampel tentang perkembangan murid dalam jangka masa yang
ditetapkan dan sebagainya.
Cadangan
pelaksanaan PBS mula dimaklumkan kepada umum pada 2009 oleh Y.A.B. Tan Sri
Muhyiddin Yassin, Menteri Pelajaran (sekarang Pendidikan) Malaysia, semasa
melancarkan Sambutan Hari Guru Ke-38 di Dewan Seri Panglima Lee Shen, SM Ken
Hwa, Keningau, Sabah. Menurut beliau, kaedah baharu mengukur pencapaian murid
ini selari dengan tranformasi sistem pendidikan yang sedang berlangsung
sekarang. Mulai Januari 2011, PBS dilaksanakan dengan rasminya kepada murid
tahun 1 di seluruh negara dan mulai Januari 2012 pula, pelaksanaannya
diperluaskan kepada murid tingkatan 1. Konsep PBS yang terdapat dalam
pernyataan misi PBS ada 4, iaitu pentaksiran bersifat holistik, pengumpulan
maklumat, pentaksiran yang seimbang, dan pentaksiran berpusatkan murid.
2. Penaksiran Formal
Pentaksiran
formal biasanya dilakukan secara bertulis seperti ujian, kuiz dan esei.
Hasilnya murid akan diberikan markah dan gred. Pengurusan pentaksiran jenis ini
lebih sistematik. Matlamatnya adalah untuk menilai kemajuan murid dalam
satu-satu jangka masa pengajaran. Contohnya, Cikgu A bercadang menilai
perkembangan muridnya dalam menjawab soalan pemikiran aras tinggi setelah 6
minggu pengajaran. Untuk tujuan tersebut, beliau memilih sebuah teks komsas
yang dimiliki muridnya dan mengarahkan murinya membaca teks tersebut dari muka
surat 1 hingga muka surat 50. Kemudian, murid tersebut dikehendaki menjawab 5
soalan aras aplikasi hingga aras menilai mengikut taksonomi Bloom dalam masa 1
jam. Keputusan pentaksiran ini penting kerana guru, ibu bapa dan pentadbir
ingin mendapat maklumat tentang perkembangan murid dalam pembelajaran membaca.
Pentaksiran jenis ini digolongkan dalam Ujian Rujukan Norma.
2.1
Pengujian
Pengujian
merupakan proses mengaturkan satu siri tugasan untuk diselesaikan supaya
pemerhatian tepat dibuat tentang penguasaan pelajar dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Ujian adalah alat ukur. Ujian digunakan bagi mengukur
‘penguasaan’ pelajar dalam membaca sesuatu bahan bacaan. Ujian mengandungi satu
set tugasan (dalam bentuk tugasan) yang berdasarkan sesuatu bahan bagi
merangsang pelajar untuk ‘menunjukkan’ tahap penguasaan mereka dalam memahami
bahan yang berkenaan. Tahap penguasaan pelajar biasanya dikuantifikasikan
dengan memberi skor kepada jawapan yang diberi. Satu daripada cara memastikan
ini berlaku ialah dengan menjalankan pengujian yang berkualiti bagi memastikan
objeltif pembelajaran di kelas bacaan tercapai.
2.2
Ciri Utama Ujian
Bagi
memastikan sesuatu ujian mengumpul bukti dengan berkesan, ujian berkenaan
mestilah sah, boleh dipercayai, objektif, boleh ditadbir dan mudah ditafsir.
i.
Kesahan
ujian
Kesahan
ujian sebagai alat pengukuran bermaksud ujian tersebut menguji apa yang hendak
diuji. Contohnya, jika ujian tersebut bertujuan menentukan tahap kefahaman
membaca murid berasaskan petikan puisi, keputusan daripada ujian tersebut
haruslah dapat menunjukkan tahap-tahap pencapaian murid terhadap kefahaman
mereka tentang puisi tersebut.
ii.
Kesahan
Kandungan
Kesahan
kandungan merujuk kepada sejauh mana sesuatu ujian merangkumi domain kandungan
yang hendak dinilai. Kandungan sesuatu ujian merupakan sampel ‘representative’
kandungan bidang yang ingin diukur. Untuk menentukan ujian yang digunakan
meliputi kandungan bidang yang diuji, guru perlu mentakrifkan kurikulum dan isi
pelajaran kursus yang diajarkan.
iii.
Kesahan
Gagasan
Gagasan
merupakan sekumpulan konsep yang ada pada fikiran tetapi kita tidak dapat
dilihat objeknya secara langsung seperti pencapaian, kecerdasan dan kreativiti.
Setiap gagasan pendidikan mengandungi konsep-konsep yang rumit yang terdiri
daripada banyak faktor yang saling berkait dan sukar dicerakinkan. Setiap
gagasan mungkin diperlihatkan dalam suatu situasi tetapi tidak pada situasi
lain. Sebab itu, tidak ada satu ujian yang boleh mengukur sesuatu gagasan
dengan tepat.
iv.
Kesahan
Berkaitan Dengan Kriteria
Terdapat
dua jenis kriteria yang boleh digunakan. Kriteria serentak ialah kriteria yang
ditunjukkan pada masa yang sama atau hampir sama dengan pengukuran yang
dikenakan ke atas kriteria tersebut. Contohnya, pada masa yang hampir sama guru
juga menjalankan pentaksiran lisan untuk menguji kemahiran murid “mengutarakan
pendapat dengan memberikan alasan yang sesuai”. Jika keputusan ujian lisan ini
sama atau hampir sama dengan keputusan ujian kefahaman bagi murid yang sama,
bermakna kriteria yang digunakan dalam ujian itu sah. Jika tidak, salah satu
ujian itu kurang kesahannya.
Kriteria
jangkaan ialah kriteria yang ditunjukkan pada satu selang masa selepas
pengukuran dikenakan ke atas ujian tersebut. Sebagai contoh, sejauh manakah
ujian kefahaman yang diberikan kepada murid dapat menjangkakan keputusan murid
semasa PMR nanti. Jika keputusannya sama atau hampir sama, bermakan ujian
kefahaman yang dijalankan di sekolah mempunyai kesahan jangkaan yang tinggi.
2. Penaksiran Tak Formal
Pentaksiran
tak formal biasanya berlaku secara lebih bersahaja. Pentaksiran tak formal
penting dalam proses pembelajaran. Dalam pengajaran kemahiran membaca,
petaksiran tak formal dapat memberikan gambaran menyeluruh tentang kemahiran,
kebolehan dan perkembangan berterusan murid tentang pencapaian membaca mereka.
Terdapat sekurang-kurangnya 3 ciri yang membezakan pentaksiran tak formal
dengan pentaksiran formal.
a
3. Penaksiran Dan Kad Kemajuan
Setiap
pentaksiran perlu direkodkan. Rekod ini penting untuk memantau perkembangan
prestasi murid. Terdapat pelbagai cara yang digunakan oleh guru untuk membuat
rekod pentaksiran ini. Semua kaedah merekod tersebut boleh digunakan asalkan
perkembangan murid itu mudah ditaksir dan dibuat tindakan susulan, jika perlu
contoh PBS merekod yang lebih
sistematik. Dalam proses merekod guru hanya perlu mencatatkan jenis evidens
yang digunakan untuk menaksir prestasi murid kerana evidens mungkin lebih
daripada satu jenis. Di samping jenis evidens tersebut, guru juga dikehendaki
mencatatkan kaedah penyimpanan evidens yang sistematik sepertiu direkodkan
dalam kad kemajuan, disimpan oleh guru atau dipulangkan kepada murid. Hal ini
penting untuk rujukan dan semakan guru serta orang lain apabila diperlukan.
Contoh rekod kemajuan murid untuk 3 band kemahiran membaca tingkatan 1 adalah
seperti yang berikut: Semua maklumat yang berkaitan dengan pentaksiran dan
penilaian ini perlu direkodkan secara sistematik. Rekod yang kemas dan tersusun
akan memudahkan guru menyemak, membuat pemulihan, pengayaan dan pelaporan
kepada pihak-pihak tertentu. Guru perlu sentiasa ingat bahawa terdapat ramai pihak
di dalam dan di luas sekolah yang berminat terhadap maklumat penilaian dan
pentaksiran murid. Oleh itu, pengurusan maklumat penilaian dan pentaskiran
murid yang profesional perlu diamalkan.
No comments:
Post a Comment